ELSŐ MAGYARORSZÁGON FEJLESZTETT HIBRID TEHERAUTÓ

 

Sajtóbemutató

Örömmel tájékoztatjuk, hogy a Baross Gábor Program részeként folyó „E-Van – Napenergiával is működtetett villamos hajtású városi kishaszonjármű és elektromos hajtásrendszere fejlesztése” című K+F projekt eredményeként elkészült a pályázatban szereplő tanulmány jármű, mely az első magyarországon fejlesztett hibrid teherautó.

AMCE, Intermotor, Széchenyi István Egyetem kutatás-fejlesztési konzorciumban

A 2009-ben elnyert és 2010-ben elkezdődött, az akkori NKTH, most pedig Nemzeti Innovációs Hivatal és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség támogatásával, illetve a MAG Zrt. közreműködésével megvalósuló kutatási projekt mérföldkőhöz ért. A vállalati és egyetemi együttműködéssel folyó tudományos munka több elektronikai, gépészeti és járműmérnöki részterületet átfogó, komplex megvalósítást igényelt. A konzorcium vezetője, az AMC-E Kft. (Advanced Motion Control Europe) nevéhez méltóan a jármű elektronikus rendszereit, azaz a motor meghajtó elektronikáját, az akkumulátor-cellák töltéskiegyenlítését, illetve töltőberendezést fejlesztette. Az Intermotor Kft. a villanymotorok fejlesztője. A motorok méretezését, mágneses tér szimulációját az egyetemmel közösen végezte. A cég szakemberei több évtizedes tapasztalatuk felhasználásával tervezték a motor kísérleti darabjait, annak gyártását, és hozzák létre a további járművek hajtására is alkalmazható korszerű állandó mágneses motorok prototípusait. A Széchenyi István Egyetem a járműfejlesztést, átalakítást, a hajtás járműtechnikai optimalizálását végzi. Továbbá részt vesz mindkét partner fejlesztési munkáiban, így az egyetemen létesített próbapadon folyik a kifejlesztett motorok és meghajtók próbapadi tesztelése, a hajtásrendszer számítógépes szimulációs vizsgálatai. Az egyetem kutatói fejlesztik a kommunikációs rendszert és a jármű számítógépes vezérlését. A munka egy része még hátra van, hiszen a kész tanulmány jármű országúti tesztje még most folyik, és annak eredményei a projekt befejezésével szinkronban, tavaszra válnak publikussá.

Technikai részletek

A kutatás fő témái a BLDC (kefe nélküli, állandó mágneses, háromfázisú, szinkron) villamos motor és motor hajtó elektronika, CAN-BUS kommunikációs rendszer, számítógépes jármű vezérlés, napelemes és hálózati biztonság optimalizált töltő fejlesztése az alkalmazott lítium-ion akkumulátor egységhez. A járműbe tervezett két villamos motor egyenként 30 kW névleges teljesítményű és a jármű hátsó tengelyét hajtja, a dízel motoros hajtástól függetlenül, önállóan. A fronthajtású autóban belsőégésű motoros üzemben a villamos hajtás csak fékez. A gépkocsivezető indulás előtt dönti el, hogy milyen üzemmódban kíván közlekedni. A jármű városi forgalomban kb. 2 órát tud üzemelni tisztán villamos hajtással. Az akkumulátorok töltésére hálózati (plug-in) vagy vonszoló hajtással van lehetőség. A fékezési energiát mind belsőégésű, mind villamos hajtás esetén visszatáplálja a jármű. A villamos üzemeltetés központi számítógépes vezérléssel történik, felhasználva az eredeti jármű számítógépes egységeinek információit. A jármű tetején 7 négyzetméteres napelemes töltőegység lesz, amely rátölt az akkumulátorokra. Az akkumulátorok plug-in töltését 3-30 kW teljesítménnyel lehet végezni a hálózati lehetőségekhez alkalmazkodva.

Támogatás és saját erő

A kapott állami támogatás természetesen a kutatásra nem volt elegendő, így mindhárom együttműködő konzorciumi partner jelentős sajáterőt áldozott a fejlesztésre, a projekt sikere érdekében. A fejlesztési tapasztalatok, az összekovácsolódott szakembergárda lehetővé teszi, hogy a jövőben a hibrid és villamos járműhajtás, és annak egyes elemei további alkalmazásokra is átültethetők legyenek. A vállalati partnerek részéről a hibrid teherautóban használt, teljesítmény-kategóriában közeli járműhajtások megvalósítása és természetesen kereskedelmi forgalmazása is várható. A Széchenyi Egyetem kutatói pedig olyan szakmai és tapasztalati előnyökre tesznek szert a projekt során, melyek a jövőbeni és kapcsolódó kutatásokban és az oktatás területén is kamatoztathatóak.

PDF dokumentum letöltése itt.

Győr, 2011.12.07. (Széchenyi István Egyetem)

További információ: http://e-van2009.sze.hu, nviktor@sze.hu

 

E-VAN-09 projekt Eseménynaptára

Nordic walking 2024. május 6. 08:00 - 09:00
NFI Filmklub - Ternovszky Béla: Macskafogó 2024. május 6. 18:00 - 20:00
Apátúr Sörház főzdelátogatás 2024. május 8. 18:00 - 19:00
Parlamentek Európában 2024. május 9. 13:00 - 17:40